Καινοτόμο πρόγραμμα για την καταπολέμηση της δυσοσμίας

Καινοτόμο πρόγραμμα για την καταπολέμηση της δυσοσμίας

Καινοτόμο πρόγραμμα για την καταπολέμηση της δυσοσμίας

Καινοτόμο πρόγραμμα για την καταπολέμηση της δυσοσμίας στη Δυτική Θεσσαλονίκη με τη συμμετοχή της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας

Με τη συμμετοχή της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και πρωτοβουλία του Δήμου Κορδελιού – Ευόσμου και των υπολοίπων εμπλεκόμενων φορέων υλοποιείται Ολοκληρωμένο Πρόγραμμα Διαχείρισης Οσμών, με τη χρήση ειδικών τεχνολογιών αιχμής στη Δυτική Θεσσαλονίκη, για την παρακολούθηση και αντιμετώπιση του προβλήματος της δυσοσμίας.
Το πρόγραμμα είναι καινοτόμο και αξιοποιεί εκτός από τις νέες τεχνολογίες και προηγμένες ηλεκτρονικές συσκευές ανίχνευσης (e-Noses), μέσω των οποίων θα καταστεί δυνατή η συνεχής μέτρηση και καταγραφή των δύσοσμων χημικών ενώσεων στην ατμόσφαιρα της Δυτικής Θεσσαλονίκης και ειδικά στον Δήμο Κορδελιού – Ευόσμου και μάλιστα σε πραγματικό χρόνο.
Στόχος είναι ο εντοπισμός όλων των πιθανών πηγών πρόκλησης δυσοσμίας στην περιοχή, η πρόληψη δημιουργίας νέων δυνητικών πηγών, ο σχεδιασμός μέτρων και η ανάληψη δράσεων για την εξάλειψη του προβλήματος.
Στο πλαίσιο της υλοποίησης του Ολοκληρωμένου Προγράμματος Διαχείρισης Οσμών, προβλέπεται και η ενεργοποίηση ηλεκτρονικού συστήματος καταγραφής των παραπόνων πολιτών με ταυτόχρονο γεωεντοπισμό των συμβάντων.
Για το λόγο αυτό συστήθηκε Επιτροπή Παρακολούθησης του Προγράμματος, στην οποία συμμετέχουν στελέχη της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και του Δήμου Κορδελιού – Ευόσμου, εξειδικευμένοι Καθηγητές τόσο του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, όσο και του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, καθώς και ειδικοί τεχνικοί σύμβουλοι σε θέματα οσμών.
Το Πρόγραμμα θα υλοποιηθεί με διασφαλισμένους πόρους της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, που ανταποκρίθηκε στο σχετικό αίτημα του Δήμου Κορδελιού – Ευόσμου, όπως και από πόρους του Δήμου αλλά και της εταιρίας “Ελληνικά Πετρέλαια ΔΕΠΠΠ”.
Το επόμενο διάστημα θα προχωρήσουν:
1.Άμεση εγκατάσταση και λειτουργία προηγμένων αισθητήρων e-Νoses σε ένα ευρύ δίκτυο εντός του Δήμου Κορδελιού – Ευόσμου (π.χ. σχολεία, μονάδες υγείας, περιοχές προέλευσης παραπόνων). Ήδη αισθητήρες e-Noses έχουν εγκατασταθεί σε τρία σημεία στον Δήμο Κορδελιού – Ευόσμου και σε τρία σημεία κοντά στην περίφραξη των Βιομηχανικών Εγκαταστάσεων Θεσσαλονίκης της “Ελληνικά Πετρέλαια ΔΕΠΠΠ”, οι οποίοι μπορούν να τεθούν άμεσα σε λειτουργία για την παρακολούθηση των οσμών.
2.Ενεργοποίηση ηλεκτρονικού συστήματος καταγραφής παραπόνων πολιτών με γεωεντοπισμό οχλήσεων (εφαρμογή σε κινητό).
3.Αποτίμηση – ανάλυση καταγραφών, συνεχείς και περιοδικές μετρήσεις συγκέντρωσης οσμών.
4.Αξιοποίηση των δεδομένων με υπολογιστικά μοντέλα προσομοίωσης για την περαιτέρω ανάπτυξη του δικτύου των e-Noses.
Ο Δήμαρχος Κορδελιού – Ευόσμου, Κλεάνθης Μανδαλιανός, δήλωσε σχετικά: «Ένας από τους στόχους που έθεσε κατά προτεραιότητα η διοίκηση μας είναι η επίλυση του προβλήματος της ρύπανσης και της δυσοσμίας στο Δήμο μας και στην ευρύτερη περιοχή της Δυτικής Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για ένα πρόβλημα που επηρεάζει την ποιότητα ζωής των δημοτών μας και που από την πρώτη μέρα είμαστε σε διαρκείς επαφές με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς για την εξάλειψή του. Οι τελευταίες εξελίξεις δρομολογήθηκαν χάρη στην πρωτοβουλία του Δήμου μας σε συνεργασία με την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και υλοποιούνται θέτοντας τις βάσεις για να οδηγηθούμε σε μία οριστική και βιώσιμη λύση. Το Ολοκληρωμένο Πρόγραμμα Διαχείρισης Οσμών, με τη χρήση ειδικών τεχνολογιών αιχμής στη Δυτική Θεσσαλονίκη, είναι το πρώτο και σημαντικότερο βήμα προς αυτήν την κατεύθυνση. Μια κατεύθυνση που είναι η σωστή, αφού ακολουθούμε τα βήματα άλλων ευρωπαϊκών πόλεων που αντιμετώπιζαν το ίδιο πρόβλημα και κατάφεραν να το λύσουν, αξιοποιώντας νέες τεχνολογίες και προηγμένες ηλεκτρονικές συσκευές ανίχνευσης. Στο δρόμο προς τη λύση συμπορευόμαστε με τους δημότες μας, οι οποίοι για πρώτη φορά θα έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθούν σε πραγματικό χρόνο (real time) την ποιότητα του αέρα στην περιοχή τους και να ενημερώνουν άμεσα για τα προβλήματα που παρουσιάζονται στην ατμόσφαιρα μέσω ηλεκτρονικού συστήματος καταγραφής συμβάντων, που θα είναι ορατό σε όλους τους πολίτες. Είναι σημαντικό να καταλάβουμε όλοι ότι ο άμεσος εντοπισμός όλων των πιθανών πηγών πρόκλησης του προβλήματος στην περιοχή και η πρόληψη δημιουργίας νέων δυνητικών πηγών, με τον ταυτόχρονο σχεδιασμό μέτρων και δράσεων είναι η μέθοδος που θα μας οδηγήσει στη λύση. Εργαζόμαστε με μεθοδικότητα σε συνεργασία με όλους τους φορείς που εμπλέκονται στο ζήτημα, αναζητώντας το αποτέλεσμα και όχι τις εντυπώσεις και θα συνεχίσουμε να κάνουμε ό,τι περνά από το χέρι μας για να πάψει να υφίσταται ένα πρόβλημα που αφορά τη ζωή μας και μας ταλανίζει εδώ και δεκαετίες».
Όπως τόνισε ο Αντιπεριφερειάρχης Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος Κώστας Γιουτίκας: «Δημιουργούμε από κοινού με τους εμπλεκόμενους φορείς, για πρώτη φορά στα χρονικά, έναν μόνιμο μηχανισμό συνεχούς καταγραφής και παρακολούθησης των συμβάντων δυσοσμίας στη Δυτική Θεσσαλονίκη, προκειμένου να δοθεί οριστική λύση στο πρόβλημα που ταλαιπωρεί επί δεκαετίες τους κατοίκους της περιοχής. Ήδη η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας ήταν ο πρώτος φορέας εδώ και 40 χρόνια, που ασχολήθηκε επισταμένως με το πρόβλημα και σε συνεργασία με τον Δήμο και τους επιστήμονες το μελέτησε διεξοδικά και πρότεινε συγκεκριμένα μέτρα. Κάνουμε όλοι μαζί το επόμενο βήμα, μέσα από το νέο καινοτόμο πρόγραμμα, που αξιοποιεί τις πιο σύγχρονες τεχνολογίες αιχμής και τις πιο προηγμένες ηλεκτρονικές συσκευές ανίχνευσης των οσμών οι οποίες χρησιμοποιούνται αυτή τη στιγμή στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Πρόκειται για την επόμενη μεγάλη πρωτοβουλία μας για την εξάλειψη του προβλήματος της δυσοσμίας, μετά την ανάθεση και τη χρηματοδότηση το 2018, της μεγάλης έρευνας που πραγματοποιήθηκε από το Εργαστήριο Ελέγχου Ρύπανσης Περιβάλλοντος του Τμήματος Χημείας του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Τα δεδομένα μετρήσεων των δύσοσμων ενώσεων στην ατμόσφαιρα πριν από πέντε χρόνια στο πλαίσιο της έρευνας, θα αποτελέσουν τη βάση δεδομένων που θα αξιοποιήσει, θα επικαιροποιήσει και θα εμπλουτίσει το Ολοκληρωμένο Πρόγραμμα Διαχείρισης Οσμών. Στόχος μας είναι η Δυτική Θεσσαλονίκη να απαλλαχτεί από τη δυσοσμία, που επί δεκαετίες συνιστά παράγοντα υποβάθμισης της ποιότητας ζωής των πολιτών. Το νέο πρόγραμμα για τη αντιμετώπιση της δυσοσμίας, είναι ακόμη ένα βήμα μας, μετά την παρέμβαση για την εξυγίανση και την αναβάθμιση του δυτικού παράκτιου μετώπου που εξελίσσεται με γοργούς ρυθμούς, προκειμένου να βελτιώσουμε αποφασιστικά την ποιότητα ζωής των κατοίκων της Δυτικής Θεσσαλονίκης».

Προηγούμενο
Copyright © 2024 Δήμος Κορδελιού Ευόσμου

Σύμφωνα με το άρθρο 266 του N. 5037/2023 (ΦΕΚ 78/28.03.2023 τεύχος Α΄) που αντικαθιστά την υποπερίπτωση 26 περ. β παρ. Ι άρθρου 75 Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων:
«26. Η μέριμνα για την εκπλήρωση της υποχρέωσης καθαρισμού των ιδιοκτητών, νομέων, επικαρπωτών, μισθωτών και υπομισθωτών, από την 1η έως την 30ή Απριλίου εκάστου έτους, καθώς και της υποχρέωσης συντήρησης καθ’ όλη τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου, ήτοι από την 1η Μαΐου έως την 31η Οκτωβρίου εκάστου έτους, για την αποτροπή κινδύνου πρόκλησης πυρκαγιάς ή ταχείας επέκτασής της, επί οικοπεδικών και λοιπών ακάλυπτων χώρων σε περιοχές εντός εγκεκριμένων ρυμοτομικών σχεδίων και εντός ορίων οικισμών χωρίς εγκεκριμένο ρυμοτομικό σχέδιο, επί εκτάσεων που βρίσκονται εντός ακτίνας εκατό μέτρων (100 μ.), από τα όρια των ανωτέρω περιοχών, καθώς και επί εκτός σχεδίου γηπέδων με κτίσμα. Η ως άνω μέριμνα, περιλαμβάνει ιδίως την ενημέρωση των υπόχρεων από τον οικείο δήμο, έως την 31η Μαρτίου εκάστου έτους, με κάθε πρόσφορο μέσο για το περιεχόμενο της υποχρέωσης καθαρισμού, την εξέταση σχετικών καταγγελιών, την αυτεπάγγελτη αυτοψία και την επιβολή προστίμου κατά την παρούσα.
Ο οικείος δήμος, καθ’ όλη τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου, μεριμνά για τη διενέργεια αυτοψίας. Αν οι υπόχρεοι προς καθαρισμό δεν συμμορφωθούν, ο δήμος επιβάλλει πρόστιμο πενήντα (50) λεπτών του ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο, με ελάχιστο ποσό τα διακόσια (200) ευρώ. Κατά του προστίμου ο ενδιαφερόμενος δύναται να υποβάλει ένσταση στον δήμο εντός αποκλειστικής προθεσμίας δέκα (10) ημερών. Εάν αυτή δεν γίνει αποδεκτή, εντός προθεσμίας πέντε (5) ημερών ο δήμος προβαίνει σε αυτεπάγγελτο καθαρισμό των χώρων αυτών, κατά προτεραιότητα, βάσει του κινδύνου πρόκλησης ή ταχείας επέκτασης πυρκαγιάς. Ειδικά για περιφραγμένους ή επαρκώς περιτοιχισμένους χώρους του πρώτου εδαφίου και σε περίπτωση μη συμμόρφωσης των υπόχρεων για καθαρισμό τους, ο οικείος δήμος, ταυτόχρονα με την επιβολή του προστίμου, αιτείται προς την κατά τόπο αρ- μόδια Πυροσβεστική Υπηρεσία τη διενέργεια αυτοψίας για τη βεβαίωση συνδρομής υψηλού κινδύνου πρόκλησης ή ταχείας επέκτασης πυρκαγιάς, και βάσει αυτής, προβαίνει σε αυτεπάγγελτο καθαρισμό των ως άνω χώρων για την άρση του κινδύνου. Αν δεν βρεθούν τα στοιχεία των υπόχρεων, ακολουθείται η διαδικασία των προηγούμενων εδαφίων, εξαιρουμένης της διαδικασίας επιβολής προστίμου. Σε επείγουσες περιπτώσεις άμεσου και ιδιαίτερα υψηλού κινδύνου πρόκλησης ή επέκτασης πυρκαγιάς, ο οποίος διαπιστώνεται με σχετικό έγγραφο της οικείας Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, επιτρέπεται, κατά παρέκκλιση της διαδικασίας των προηγούμενων εδαφίων, ο επείγων αυτεπάγγελτος καθαρισμός για την άμεση άρση του κινδύνου. Σε κάθε περίπτωση αυτεπάγγελτου καθαρισμού, καταλογίζεται εξ ολοκλήρου στους υπόχρεους, από τον οικείο δήμο, η δαπάνη καθαρισμού του χώρου και απομάκρυνσης των υλικών. Η δαπάνη και το πρόστιμο αποτελούν έσοδα του οικείου δήμου και εισπράττονται σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις.
Ειδικότερα θέματα σχετικά με τη διαδικασία εφαρμογής των ανωτέρω και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια καθορίζονται με πυροσβεστική διάταξη σύμφωνα με το άρθρο 167 του ν. 4662/2020 (Α’ 27). Με την παρούσα δεν θίγεται το από 13/22.4.1929 π.δ. (Α’ 153).»

Σύμφωνα με την υπ’ αριθ. 20/2023 πυροσβεστική διάταξη (ΦΕΚ 2549Β/2023) :

«Άρθρο 1
Πεδίο Εφαρμογής
1. Με τις διατάξεις της παρούσας εξειδικεύονται τα οριζόμενα στην υποπερ. 26 της περ. β’ της παρ. Ι του άρθρου 75 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 266 του ν. 5037/2023 (Α’ 78), αναφορικά με τη μέριμνα των Δήμων σχετικά με την εκπλήρωση της υποχρέωσης των ιδιοκτητών, νομέων, επικαρπωτών, μισθωτών και υπομισθωτών(α) οικοπεδικών και λοιπών ακάλυπτων χώρων, που βρίσκονται σε περιοχές εντός εγκεκριμένων ρυμοτομικών σχεδίων, (β) οικοπεδικών και λοιπών ακάλυπτων χώρων, που βρίσκονται σε περιοχές εντός ορίων οικισμών χωρίς εγκεκριμένο ρυμοτομικό σχέδιο, (γ) εκτάσεων που βρίσκονται εντός ακτίνας 100 μ. από τα όρια των περ. "(α)" και "(β)" του παρόντος άρθρου και (δ) εκτός σχεδίου γηπέδων με κτίσμα, να προβαίνουν σε καθαρισμό των ανωτέρω χώρων κατά το χρονικό διάστημα από την 1η μέχρι την 30η Απριλίου εκάστου έτους και τη συντήρηση αυτού καθ’ όλη τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου, ήτοι από 1η Μαΐου έως 31 Οκτωβρίου, για την αποτροπή κινδύνου πρόκλησης πυρκαγιάς ή ταχείας επέκτασής της.
2. Από το πεδίο εφαρμογής της παρούσας εξαιρούνται οι διαμορφωμένοι, συντηρημένοι κήποι των ως άνω
χώρων.
Άρθρο 2
Διαδικασία καθαρισμού
1. Ο απαιτούμενος καθαρισμός περιλαμβάνει:
α. Υλοτομία και απομάκρυνση των ξερών και σπασμένων δέντρων και κλαδιών, καθώς και των κλαδιών που βρίσκονται σε άμεση επαφή με κτίσμα.
β. Απομάκρυνση της καύσιμης φυτικής ύλης που βρίσκεται στην επιφάνεια του εδάφους όπως ενδεικτικά το φυλλόστρωμα, τα ξερά χόρτα και τα κατακείμενα ξερά κλαδιά.
γ. Αποκλάδωση της βάσης της κόμης των δέντρων και αύξηση του ύψους έναρξής της από την επιφάνεια του εδάφους, ανάλογα με την ηλικία και το είδος του δέντρου. δ. Αραίωση της θαμνώδους βλάστησης ως προς την κάλυψη του εδάφους.
ε. Απομάκρυνση τυχόν άλλων εγκαταλελειμμένων καυστών, αναφλέξιμων, εκρήξιμων ή εύφλεκτων υλικών, αντικειμένων και απορριμμάτων.
2. Οι υπόχρεοι οφείλουν να μεριμνούν για την ασφαλή συλλογή και μεταφορά όλων των υπολειμμάτων καθαρισμού της παρ. 1. Απαγορεύεται η εγκατάλειψη, η απόρριψη ή η ανεξέλεγκτη διαχείρισή τους.
Άρθρο 3
Υποχρεώσεις - Μέριμνα Δήμων
1. Ο οικείος Δήμος προβαίνει στην ενημέρωση των υπόχρεων, για το περιεχόμενο της παρούσας και ειδικότερα της υποχρέωσης καθαρισμού μέχρι 31η Μαρτίου εκάστου έτους με κάθε πρόσφορο μέσο, όπως ενδεικτικά με ανάρτηση στην ιστοσελίδα και στον πίνακα ανακοινώσεων του οικείου Δήμου, αποστολή ενημερωτικού υλικού στην ταχυδρομική ή ηλεκτρονική διεύθυνση του υπόχρεου ή τυχόν αντικλήτού του, ενημερώσεις στα καταστήματα του Δήμου ή των Δημοτικών Διαμερισμάτων, σε τοπικούς φορείς και συλλόγους, σε συνεργασία με την οικεία Πυροσβεστική Υπηρεσία. Ειδικά κατά την πρώτη εφαρμογή της παρούσας, η ενημέρωση των υπόχρεων λαμβάνει χώρα έως την 28 Απριλίου.
2. Για την ανεύρεση των στοιχείων του υπόχρεου, ο οικείος Δήμος δύναται να ανατρέχει σε δεδομένα που τηρούνται στα αρχεία του, καθώς και στα δεδομένα του Εθνικού Κτηματολογίου.
3. Εφόσον ο οικείος Δήμος διαθέτει την απαραίτητη υποδομή, μπορεί να παρέχεται η δυνατότητα στους υπόχρεους να αιτηθούν (π.χ. με φυσική παρουσία, ταχυδρομικά, ηλεκτρονικά ή μέσω ειδικής ηλεκτρονικής πλατφόρμας που θα δημιουργηθεί από το Υπουργείο Εσωτερικών μέσω gov.gr για το σύνολο των Δήμων), τη διενέργεια καθαρισμού με χρέωση της αντίστοιχης δαπάνης στο όνομά τους, από τις αρμόδιες υπηρεσίες του οικείου Δήμου ή από ιδιωτική εταιρία με την οποία ο οικείος Δήμος έχει συνάψει σχετική σύμβαση. Στις παραπάνω περιπτώσεις, μόνη η υποβολή της αίτησης δεν αναστέλλει τις προθεσμίες για την διενέργεια καθαρισμού και δεν απαλλάσσει τους υπόχρεους από την υποχρέωση καθαρισμού με ίδια μέσα. Η υποχρέωση εκπληρώνεται με την πραγματοποίηση του καθαρισμού και μόνον.
4. Ο οικείος Δήμος οφείλει να διενεργεί τακτικούς ή έκτακτους ελέγχους (ύστερα από καταγγελία ή και αυτεπαγγέλτως) για διαπίστωση εκπλήρωσης ή μη των υποχρεώσεων των υπόχρεων του άρθρου 1, προσηκόντως και με τη δέουσα επιμέλεια, καθ’ όλη την διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου.
5. Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης των υπόχρεων στην εκπλήρωση της υποχρέωσης καθαρισμού και συντήρησης αυτού, ο οικείος Δήμος ακολουθεί τη διαδικασία, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 5 της παρούσας.
Άρθρο 4
Μέριμνα υπόχρεων
1. Οι ιδιοκτήτες, νομείς, επικαρπωτές, μισθωτές και υπομισθωτές των εκτάσεων του άρθρου 1 της παρούσας οφείλουν να εκπληρώνουν την υποχρέωση καθαρισμού, να συναινούν και να επιδεικνύουν ανοχή στους τακτικούς ή έκτακτους ελέγχους, αυτοψίες και ενέργειες των αρμοδίων οργάνων του οικείου Δήμου και των αρμόδιων πυροσβεστικών υπαλλήλων για την αποτροπή κινδύνου πρόκλησης ή επέκτασης πυρκαγιάς. Στο πλαίσιο αυτό, καλούνται μέχρι την 30η Απριλίου εκάστου έτους, να προβαίνουν σε καθαρισμό των χώρων που υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής της παρούσας και να συντηρούν αυτόν, καθ’ όλη τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου, ήτοι από την 1η Μαΐου έως την 31η Οκτωβρίου εκάστου έτους.
2. Οι υπόχρεοι, μετά την ολοκλήρωση του αρχικού καθαρισμού, καθώς και της συντήρησης καθ’ όλη τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου, δύναται ενημερώνουν σχετικά τον οικείο Δήμο με κάθε πρόσφορο μέσο. Ενδεικτικό υπόδειγμα της ως άνω δήλωσης αποτυπώνεται στο Παράρτημα Α της παρούσας.
Άρθρο 5
Κυρώσεις - Αυτεπάγγελτος καθαρισμός
1. Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης των υπόχρεων στην εκπλήρωση της υποχρέωσης καθαρισμού και συντήρησης καθ’ όλη τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου, επιβάλλεται ή καταλογίζεται αντίστοιχα εξ ολοκλήρου στον/στους υπόχρεους από τον οικείο Δήμο:
α. πρόστιμο πενήντα (50) λεπτών του ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο, με ελάχιστο ποσό τα διακόσια (200) ευρώ,
β. δαπάνη του αυτεπάγγελτου καθαρισμού του χώρου και απομάκρυνσης των υλικών.
2. Εντός προθεσμίας δέκα (10) ημερών από την επίδοση, θυροκόλληση ή κοινοποίηση της Πράξης Επιβολής Προστίμου, ο παραβάτης δύναται να υποβάλλει έγγραφη ένσταση στον οικείο Δήμο, παρελθούσης δε άπρακτης της ως άνω προθεσμίας και εφόσον η υποβαλλόμενη ένσταση δεν έχει γίνει αποδεκτή, το επιβληθέν πρόστιμο οριστικοποιείται. Στην περίπτωση συμμόρφωσης εντός της άνω προθεσμίας με την υποχρέωση καθαρισμού, ο οικείος Δήμος εκδίδει απόφαση μείωσης έως και 50% του προς επιβολή προστίμου. Η δαπάνη και το πρόστιμο αποτελούν έσοδα του οικείου Δήμου και εισπράττονται σύμφωνα με τις οικείες διατάξεις.
3. Μετά το πέρας της δεκαήμερης προθεσμίας ή εφόσον έχει υποβληθεί ένσταση η οποία δεν έχει γίνει αποδεκτή, ο οικείος Δήμος υποχρεούται εντός πέντε (5) ημερών σε αυτεπάγγελτο καθαρισμό των χώρων αυτών, κατά προτεραιότητα βάσει του κινδύνου πρόκλησης ή ταχείας επέκτασης πυρκαγιάς.
4. Ειδικά για περιφραγμένους ή επαρκώς περιτοιχισμένους χώρους και σε περίπτωση μη συμμόρφωσης των υπόχρεων για καθαρισμό τους, ο οικείος Δήμος, ταυτόχρονα με την επιβολή του προστίμου, αιτείται προς την κατά τόπο αρμόδια Πυροσβεστική Υπηρεσία τη διενέργεια αυτοψίας για τη βεβαίωση τυχόν συνδρομής υψηλού κινδύνου πρόκλησης ή ταχείας επέκτασης πυρκαγιάς και βάσει αυτής, υποχρεούται σε αυτεπάγγελτο καθαρισμό των χώρων για την άρση του κινδύνου (Παράρτημα Γ’).
5. Σε περίπτωση μη ανεύρεσης των στοιχείων των υπόχρεων, ακολουθείται η διαδικασία των προηγούμενων παραγράφων του παρόντος άρθρου εξαιρουμένης της διαδικασίας επιβολής προστίμου και των προθεσμιών που αναφέρονται σε αυτήν.»

Σύμφωνα με την υποπερ. 26 περ. β’ παρ. Ι του άρθρου 75 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων (ν. 3463/2006, Α’ 114), ισχύουν τα εξής:
«26. Η μέριμνα για την εκπλήρωση της υποχρέωσης καθαρισμού των ιδιοκτητών, νομέων, επικαρπωτών, μισθωτών και υπομισθωτών, από την 1η έως την 30ή Απριλίου εκάστου έτους, καθώς και της υποχρέωσης συντήρησης καθ’ όλη τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου, ήτοι από την 1η Μaΐου έως την 31η Οκτωβρίου εκάστου έτους, για την αποτροπή κινδύνου πρόκλησης πυρκαγιάς ή ταχείας επέκτασής της, επί οικοπεδικών και λοιπών ακάλυπτων χώρων σε περιοχές εντός εγκεκριμένων ρυμοτομικών σχεδίων και εντός ορίων οικισμών χωρίς εγκεκριμένο ρυμοτομικό σχέδιο, επί εκτάσεων που βρίσκονται εντός ακτίνας εκατό μέτρων (100 μ.), από τα όρια των ανωτέρω περιοχών, καθώς και επί εκτός σχεδίου γηπέδων με κτίσμα. Η ως άνω μέριμνα, περιλαμβάνει ιδίως την ενημέρωση των υπόχρεων από τον οικείο δήμο, έως την 31η Μαρτίου εκάστου έτους, με κάθε πρόσφορο μέσο για το περιεχόμενο της υποχρέωσης καθαρισμού, την εξέταση σχετικών καταγγελιών, την αυτεπάγγελτη αυτοψία και την επιβολή προστίμου κατά την παρούσα.

Ο οικείος δήμος, καθ’ όλη τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου, μεριμνά για τη διενέργεια αυτοψίας. Αν οι υπόχρεοι προς καθαρισμό δεν συμμορφωθούν, ο δήμος επιβάλλει πρόστιμο πενήντα (50) λεπτών του ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο, με ελάχιστο ποσό τα διακόσια (200) ευρώ. Κατά του προστίμου ο ενδιαφερόμενος δύναται να υποβάλει ένσταση στον δήμο εντός αποκλειστικής προθεσμίας δέκα (10) ημερών. Εάν αυτή δεν γίνει αποδεκτή, εντός προθεσμίας πέντε (5) ημερών ο δήμος προβαίνει σε αυτεπάγγελτο καθαρισμό των χώρων αυτών, κατά προτεραιότητα, βάσει του κινδύνου πρόκλησης ή ταχείας επέκτασης πυρκαγιάς. Ειδικά για περιφραγμένους ή επαρκώς περιτοιχισμένους χώρους του πρώτου εδαφίου και σε περίπτωση μη συμμόρφωσης των υπόχρεων για καθαρισμό τους, ο οικείος δήμος, ταυτόχρονα με την επιβολή του προστίμου, αιτείται προς την κατά τόπο αρμόδια Πυροσβεστική Υπηρεσία τη διενέργεια αυτοψίας για τη βεβαίωση συνδρομής υψηλού κινδύνου πρόκλησης ή ταχείας επέκτασης πυρκαγιάς, και βάσει αυτής, προβαίνει σε αυτεπάγγελτο καθαρισμό των ως άνω χώρων για την άρση του κινδύνου. Αν δεν βρεθούν τα στοιχεία των υπόχρεων, ακολουθείται η διαδικασία των προηγούμενων εδαφίων, εξαιρουμένης της διαδικασίας επιβολής προστίμου. Σε επείγουσες περιπτώσεις άμεσου και ιδιαίτερα υψηλού κινδύνου πρόκλησης ή επέκτασης πυρκαγιάς, ο οποίος διαπιστώνεται με σχετικό έγγραφο της οικείας Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, επιτρέπεται, κατά παρέκκλιση της διαδικασίας των προηγούμενων εδαφίων, ο επείγων αυτεπάγγελτος καθαρισμός για την άμεση άρση του κινδύνου. Σε κάθε περίπτωση αυτεπάγγελτου καθαρισμού, καταλογίζεται εξ ολοκλήρου στους υπόχρεους, από τον οικείο δήμο, η δαπάνη καθαρισμού του χώρου και απομάκρυνσης των υλικών. Η δαπάνη και το πρόστιμο αποτελούν έσοδα του οικείου δήμου και εισπράττονται σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις. Ειδικότερα θέματα σχετικά με τη διαδικασία εφαρμογής των ανωτέρω και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια καθορίζονται με πυροσβεστική διάταξη σύμφωνα με το άρθρο 167 του ν. 4662/2020 (Α’ 27). Με την παρούσα δεν θίγεται το από 13/22.4.1929 π.δ. (Α’ 153)